آخرین اخبار

اهمیت نور در طراحی داخلی


نورپردازی ماهرانه بعد دیگری به فضا می بخشد حتی می توان با نور در زمان نیز دست برد. زنده کردن و جان بخشیدن به یک فضا همواره با نور در ارتباطی مستقیم است. نور ارتفاع وعمق می آفریند. نور رویا می سازد و وحشت خلق می کند. تعادل نور و سایه انرژی را در فضا می گستراند.

 

چرا نور در طراحی داخلی اهمیت دارد؟

تا به حال پا در یک رستوران گران قیمت گذاشته اید؟ طراحی داخلی منهای نور مساوی است با خوردن نون خالی در یک رستوران گران قیمت. با نان خالی هم سیر می شوید اما کلی طعم هیجان انگیز را از دست می دهید.

طراحی دکوراسیون داخلی خلق یک اثر هنری است و نور و سایه-تاریکی و روشنایی بخش اصلی این اثر هنری هستند طراحان طیف گسترده ای از نور پردازی مدرن، کلاسیک و ترکیبی را برای ساختمان ها و فضاهای شما طراحی خواهند کرد. آنها خالق اثر هنری شما خواهند بود.

ممکن است ویژگی هایی خاص مانند یک شومینه را در نظر بگیریم که روی آن یک قاب عکس قرار دارد و بالای آن یک تابلو نقاشی نصب است. نظر طراحان برای طراحی نور در این فضا به شرح زیر است:

- این مکان را با باریکه ای از نوری که از پایین به بالا تابیده می شود و یکدست و یکنواخت و کم دما است روشن کنید. حالا نوبت تابلو بالای دیوار است که باید با نور نقطه ای برجسته شود و به فضا جان ببخشد.

- در این طرح می توان به جای تابلو و نور نقطه ای از آینه استفاده کرد. آینه انعکاس دهنده نور مصنوعی و طبیعی در دکوراسیون داخلی است .


بررسی تاثیر نور روز در طراحی داخلی 

نور روز یک عامل حیاتی برای همه طراحان داخلی و طراحان نور است. طراحی در نور روز ارتباط مستقیم با نحوه ورود این نور به داخل فضا دارد. در یک فضای نشیمن با لعاب گسترده و ترکیب آن با نور روز احساسی سرشار از روشنی و فراق بال را القا می کند.

اما نکته مهم در اینجاست که ما به عنوان طراح داخلی مدیریت این نور را به کمک فناوری و نور مصنوعی بر عهده داریم.

 

مدیریت نور روز به چه معناست؟

در کنار نور روز باید از نورهای مصنوعی نیز استفاده شود. نورهای معماری، بله درست است، نورهای معماری یک عامل مهم در کنترل نور محیطی است.

- روشن کردن نقاط تیره در قفسه بندی های دیوار – کتابخانه و یا وال دکورها
- اضافه کردن درخشندگی
- برجسته کردن آثار هنری
- استفاده از نوار های خطی نور برای مشخص کردن زوایا و خطوط سقف و یا کف

 

راه حل کلیدی مدیریت نور در چست؟

استفاده از گزینه های مختلف نور در فضا و استفاده از هر کدام بنا به زمان راه حل نهایی است. برای دستیابی به نتیجه بهتر می توان از پنل روشن خاموش نورها استفاده کرد. کلیه نورها روی یک پنل طراحی و سوئیچ می شوند و با شماره تعریف می شوند و در مواقع نیاز بسته به ساعتی از روز که در آن قرار داریم استفاده می شوند.

طراحان با تاثیر نور مصنوعی بر فضا، نور مصنوعی را یک محرک عصبی فرض کرده اند. محرک های عصبی باعث پاسخ از طرف اشخاص می شوند. ما مانند پروانه به یک نقطه روشن در اتاقی تاریک جذب می شویم.

این نکته مهم در طراحی دکوراسیون داخلی یک فضا است که توسط طراحان شرکت مهندسین مشاور مورد توجه قرار می گیرد.

 

نورپردازی دکوراتیو چیست؟

نور پردازی تزئینی نام دیگر آن است. استفاده از یک آویز دراماتیک، یک نور دیواری جالب، یک لامپ عجیب بزرگ مخصوص، اشیا جذاب نورانی و ... این اشیا قطعا به کیفیت نور در فضا اضافه می کنند.

یک طراح خوب این را می داند و این اشیا را با نورپردازی داخلی خود ترکیب کرده و بهترین نتیجه حاصل می شود.

 

بازسازی یک خانه قدیمی با نور

- یک گچ کاری بزرگ و جالب را با نور نقطه ای برجسته کنید.

- ستون های گچی خانه را از پایین به بالا نور پردازی کنید.

- امتداد فضاهای داخل به خارج را با نور لبه روشن کنید.

- زیر پله ها نور خطی کار کنید.

- راهرو ها و کنج ها را عمودی نور پردازی کنید.

- آستانه ی درها و پنجره ها نور نقطه ای با رنگ ملایم کار کنید.

- نور سنبله در حیاط یک نور جدید است که به درختان می تابد و دیوارهای فضاهای داخلی را با تصاویر خود بافت دار می کند.

 

کیفیت نور مورد نیاز یک طراح داخلی

چراغ های ال ای دی همان چیزی است که به آن نیاز داریم اما به یاد داشته باشیم که تنها بر آنها تکیه نکنیم. تک تک چراغ ها موثر هستند. دمای رنگ نور و قوام رنگ نور دو عامل پر اهمیت در تعیین کیفیت نور است. شاخص رندر رنگ نور بالاتر از 90 طبیعی ترین نور را ارائه می دهد. به این شاخص در اصطلاح CRI گفته می شود.

CRI مقداری است که نشان می دهد نور چه مقدار رنگ واقعی شی را تکرار می کند. رنگ های قرمز آبی تیره و سبز زمانی که با نور CRI برجسته می شوند بسیار واقعی بنظر میرسند.

اگر از چند نور رو به پایین در یک فضا استفاده می کنید مخصوصا اگر دیوار شما سفید است و یا رنگی خنثی دارد به ثبات دمای رنگ برای همه ی چراغ ها نیاز دارید.

نور پردازی معماری شما در این فضا می تواند نوری کمی سردتر داشته باشد معادل 2700K. چراغ های دیواری و آویزها باید رنگ گرمتری داشته باشند معادل 2400K. درادامه چراغ های سقفی را با نوری معادل 2700K  و چراغ های زینتی را با نوری معادل : 2400K خواهیم داشت.

نورهای LED داخل نازک کاری در این فضا می توانند گرمای رنگی مشابه با چراغ های زینتی شما داشته باشند. نتیجه می گیریم که باید یک طراح نور استخدام کنیم.

 

نورپردازی توسط شرکت رایان سازه

شرکت مهندسین مشاور رایان سازه یک تیم حرفه ای متشکل از طراحان زبده و متخصص در دکوراسیون داخلی است. طراحان نور در این شرکت به شما کمک می کنند تا فضایی زیبا منطبق بر سبک شخصی خود داشته باشید.

وقتی با طراحان داخلی رایان سازه کار می کنید پروژه نهایی قوی تر و زیباتری خواهد شد. یک طراح داخلی از تیم این شرکت بهترین نتیجه را برای فضای شما خلق خواهد کرد.

طراحان این شرکت به شما کمک می کنند تا به کمک نور که یکی از قدرتمندترین ابزارهای طراحی داخلی است نهایت بهره را ببرید.

رایان سازه با بیش از 15 سال تجربه از نظر فنی و دانش و تجربه طراحان، پروژه ای خلاق برای شما طراحی خواهد کرد.

استفاده حداکثری از بودجه همیشه هدف ما است.

امتیاز دهید :
پل های ارتباطی با ما| Contact Us