آخرین اخبار

اخذ جواز ساخت


زندگی راحت نیاز به مکانی امن و زیبا دارد، برای ساخت آپارتمان شیک و یا تبدیل یک خانه قدیمی به آپارتمانی نوساز نیاز به تصمیم گیری همه جانبه دارید. شما باید بدانید یک تصمیم گیری خوب که همه جنبه های ساخت یک دستگاه آپارتمان را در نظر گرفته باشد کمک می کند تا در این راه قدم های محکم تری بردارید. جنبه هایی مانند جایگزینی ساکنان فعلی ساختمان شما در خانه ای دیگر و مدت زمانی که طول می کشد تا آپارتمانی نو داشته باشید و از همه مهم تر هزینه ای که باید بابت این تصمیم بپردازید مهندسین مشاور  به شما کمک می کند تا مجوزهای لازم برای ساخت را بگیرند.

مراحل اخذ جواز ساخت چیست؟

- مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک جهت اخذ جواز ساخت
- بازدید اولیه از ملک
- طرح تفضیلی بر و کف
- طراحی نقشه ها
- پرداخت عوارض نوسازی
- محاسبه های فنی
- اخذ جواز ساخت

گزارش ناظر از ملک شما به اداره طرح تفضیلی می رود تا تعیین شود ملک شما در کدام بافت شهری قرار دارد و پهنه تعریف شده برای ملک شما چیست؟ ملک شما در پهنه مسکونی قرار دارد یا تجاری - اداری. ممکن است در این مرحله متوجه شوید ملک شما در طرح شهری قرار دارد و اجازه ساخت ندارید. دقیقاً طرح تفضیلی و جامع شهری است که تعیین میکند چه ساختمانی با چه نوع کاربری میتواند در ملک شما ساخته شود. تعداد طبقات در مجوز از جمله مواردی است که در طرح تفضیلی پیش بینی شده است. که البته به متراژ زمین شما نیز وابسته است.

بعد میزان اصلاحی ملک شما در شهرداری در واحدی به نام برو کف معلوم می شود . حالا باید متراژی را به عنوان عقب نشینی به ملک شما تحمیل می کند. اغلب مالکان نگران همین میزان عقب نشینی هستند. زیرا متراژی در ملک جدید را از دست می دهند و خانه شان کوچکتر می شود. شاید یکی از عواملی که باعث اقدام نکردن مالکان برای ساخت و ساز می شود نگرانی در این قسمت باشد. ولی برای اخذ جواز ساخت گذراندن این مرحله الزامی است.

در مرحله بعد نقشه های معماری با توجه به ضوابط شهرداری و درخواست های کارفرما تهیه و پس از تائید آن در دفتر خدمات شهرداری نقشه های سازه،تاسیسات برق و مکانیک نیز توسط شرکت رایان سازه تهیه می شوند.

پس از اینکه نقشه های تهیه شده توسط دفتر خدمات الکترونیک مورد تایید قرار گرفت فیش عوارض نوسازی چاپ می شود. این مرحله کمی گران است زیرا برای عوارض نوسازی یا خرید احتمالی تراکم مازاد باید دست به جیب شوید. اگر این مرحله را به تاخیر بیاندازید و عوارض را پرداخت نکنید عملاً اخذ جواز ساخت را به تاخیر انداخته اید.

برای انجام مراحل فوق نیاز به برگه های تعهد طراحی معماری، سازه، تاسیسات برق و مکانیک و آزمایش خاک دارید که توسط شرکت رایان سازه برای شما تامین خواهد شد. در این مرحله محاسبات آتش نشانی نیز انجام می شود و شهرداری توصیه هایی مبنی بر رعایت موارد ایمنی کارگاه، مسدود نکردن گذر.، رعایت اصول صرفه جویی انرژی، رعایت اصول اسکلت بندی ساختمان، رعایت موارد ایمنی در تخریب و … را برای شما دارد.جهت اخذ جواز ساخت این توصیه ها و تذکر ها را جدی بگیرید. حالا شما به راحتی می توانید پروانه ساخت را در دست داشته باشید.

 

جواز ساخت برای چه پروژه هایی مورد نیاز است؟

جواز ساخت برای ساخت و سازی قانونی مطابق با مشخصات فنی و رعایت اصول شهرسازی مطابق با آیین‌ نامه‌ ها و ضوابط طرح جامع شهری است.

- همه پروژه‌های ساخت و ساز خانه و نوسازی به مجوز ساخت نیازی ندارد.

- در اغلب موارد تعمیرات و جایگزینی‌ های ساده می‌ تواند توسط پیمانکاران حرفه‌ای یا خود صاحب‌ خانه و بدون درخواست مجوز ساخت انجام شود.

- با این ‌حال پروژه‌ای که شامل اضافه کردن بنا یا تغییرات عمده در ساختار ساختمان باشد، معمولاً نیاز به مجوز ساخت از شهرداری دارد.

- اگر برای این تغییرات پیمانکاری را استخدام کنید، فرآیند صدور پروانه ساختمان و مجوز ساخت را اداره کرده و هزینه‌ های جواز ساختمان را برآورد می‌ کند.

- اگر خودتان روال کاری را به عهده می‌ گیرید باید از شهرداری منطقه درخواست مجوز کنید.

- توجه داشته باشید که ممکن است برخی از تغییرات ساخت و سازی که می‌ خواهید انجام دهید نیاز به تأییدیه متخصص ساخت و ساز دارد و فقط توسط آن‌ ها قابل انجام است. 

الزامات و نکات موجود در مجوزها گسترده بوده و برای هر منطقه به‌ صورت جداگانه تدوین می‌شود. بنابراین برای اطمینان از موارد مجوز باید به شهرداری منطقه­ی خود مراجعه کرده و با آن­ها در ارتباط باشید. زیرا برخی از مناطق برای کوچک‌ ترین تغییرات ساخت مثل حیاط سازی نیز به مجوز نیاز دارد.

امتیاز دهید :
پل های ارتباطی با ما| Contact Us